Jeg takler dårlig å ha det bra

Livet smiler til meg, våren er i anmarsj, og livet er fint om dagene. Som Herdis på relasjonssenteret sier når ting er bra » NYT DET!». Det vil jeg søren meg gjøre altså! Eg fortjener å ha det bra, og jeg har jobbet beinhardt for å komme dit jeg er i dag.

I år var påsken min helt fantastisk. Jeg var mye med både familie, venner og type. Jeg fikk til og med tatt meg en fest 🙂 Det var så mye som falt på plass for meg. Jeg fikk ordnet opp i mye ting som har ulmet rundt meg. Størst av alt var at jeg tok mot til meg og kontaktet en venninne som jeg ikke hadde hatt kontakt med på flere måneder. Vi ordnet opp, og jeg kjenner meg lykkelig!!

Som medavhengig, er jeg vant til mye kaos rundt meg. Faktisk fungerer jeg best midt i kaoset. Da vet jeg rollen min, og jeg er knallgod på å ordne opp rundt meg. Da styrer jeg på, fikser alt mulig. I den rollen føler jeg meg trygg, føler til og med at jeg betyr noe da. Det utviklet seg nesten til at jeg søkte kaos. Jeg ble en person som ble enormt opptatt av andre sine liv, jeg blandet meg oppi ting jeg ikke hadde noe med, og likte godt å sladre. Da ble ofte samtalen i en form av at jeg vet hva alle andre burde gjøre for å ha det bra. Jeg irriterte meg over hvor dårlige valg folk rundt meg tok. Midt i dette så mistet jeg meg selv. Istedenfor å se innover, så jeg utover på alle andre. Når en bor i en liten bygd, opplever jeg ikke det som noe uvanlig. Her er det mange som er opptatt av livene til hverandre. På godt og vondt.

Når roen senket seg rundt meg i påsken, kom angsten. Den udefinerbare angsten som jeg ikke forstod. Jeg hadde jo ingen grunn til å ha angst nå? Det blir litt som at når det er rolig, så venter jeg på «bråk». Det pleier ikke akkurat å være rolig så lenge i mitt liv. Går det an å si jeg takler dårlig å ha det bra? for sånn er det for meg. Etter å ha snakket med mange pårørende til rusavhengig, har jeg opplevd dette som en gjenganger. Det å bare oppleve ro og glede i livet mitt er ukjent for meg. Da begynner jeg å skape mye greier. Men nå vil jeg ikke tillate meg å skape uro. Jeg fortjener bedre altså!

Akkurat i dag kjenner jeg meg lykkelig, det vil jeg nyte. Jeg vil nyte vennskapet som jeg har tatt opp igjen, og bare kjenne på ro og glede.

IMG_2336

Jeg har kommet i skikkelig turmodus om dagen. Så jeg hiver med ett turbilde fra i går. Da gikk jeg tur oppi lia her jeg bor.

-Renate

Legg igjen en kommentar