Per Fugelli: «livet, skal vi danse?»

  

Jeg var å hørte på Per Fugelli sitt foredrag i Kristiansand idag. Fantastisk mann! Det var en vanvittig lang kø en time før forelesningen begynte, og det var over 600 deltakere – når det egentlig var plass til maks 500. Det var så crowded og fullstendig kaos – for alle ville få med seg Per Fugelli. Det var litt spesielt å oppleve. Men det er ikke så rart. Mannen har en slags aura over seg. Som bare trekker til seg mennesker. Han har sånn aura, som man bare har lyst til å fortelle hele livshistorien sin når man møter han. Jeg kjente det i hele rommet, at for en time hadde han alles oppmerksomhet. Det var som om verden bare stoppet opp i en ellers kaotisk hverdag når han snakket. Det var ett foredrag blandet av humor og alvor, man lo og gråt over hverandre. Takk Per, for den fantastiske jobben du gjør. At du snakker til hjertene våre som du gjør. 

Da jeg ble spurt om å være med på Per Fugelli foredrag, var det også som om jeg fikk flashbacks. Per Fugelli hadde en forelesning på Sisa Kulturssenter rett før jeg flyttet fra Alta. Sisa Kulturssenter var et Kulturssenter som jeg var frivillig på alle de årene jeg studerte på unversitetet der oppe. Minnene kommer automatisk tilbake. Selv om det er litt under ett år siden jeg bodde i Alta, føles det lenge siden ut. Som om det var ett annet liv. Og det var det. Mye har skjedd bare de månedene jeg ble ferdig utdannet og fikk jobb på Sørlandet. Den overgangen fra ferdig utdannet til jobb på fulltid, er nesten som a slap in the face. Jeg ser bare tilbake nå, hvor mye mindre forpliktelser og bekymringer jeg hadde da jeg var student. Det var tider det, LZM. Så sier det bare: PANG – Nå er voksenlivet igang. Men det er godt å kjenne på at man som menneske er stadig i bevegelse, og alltid i forandring. Det som var med Sisa Kulturssenter, det var en åpen møteplass for alle uansett bakgrunn. Jeg lærte vanvittig mye der – mest om meg selv. Derfor vil jeg vise 2 klipp da Fugelli var på Sisa Kulturssenter (www.sisa.no), ett hvor samisk NRK følger Sisa og Per (norsk teksta), og et andre hvor Per holde foredrag på senteret.

1. Sisa på samisk kulturprogram 

2. Pers resept på livet

«Vi forventer 100% sikkerhet, null faenskap, full lykke. Slik blir livet en kronisk skuffelse» – Per Fugelli

– Miriam

Legg igjen en kommentar