Påske = familietid?

Jeg ser bare lykke på sosiale medier om dagene. Folk koser seg på fjellet med familie og gode venner. Det er snø, sol og god stemning. Når jeg ser alt dette virker det som alle har det fint. Men det er ikke realiteten at alle har det fint. Jeg tenker på alle de barna som ikke har det bra hjemme, da er ikke en uke fri fra skolen så kjekt. Kanskje er det ekstra mye rus når det er så mange fridager? kan hende de bare tilbringer tid med ipaden?

Påske er en tid en tilbringer med familie og venner. Da kommer det så sterkt for meg hvordan mine relasjoner er. I starten av denne påsken kjente jeg mye på sorg og ensomhet. Over tapte vennskap, nære relasjoner som ikke er sånn jeg ønsker de skal være, og ovenfor søskenbarnet mitt som jeg mistet i fjor. Jeg har mange gode og nære relasjoner, og mange jeg kan tilbringe tid sammen med. Men uansett så gjør disse høytidene noe med meg.

For mange av oss som er medavhengige, pårørende til rusavhengige, kan høytider være tøffe. Gammel sorg banker på, ny sorg over at ting kanskje ikke ble som forventet. Jeg kjenner det er viktig å ta vare på meg selv, og fokusere på det jeg faktisk har rundt meg. Når jeg fokuserer på feks tapte vennskap blir jeg så enormt lei meg, og det tar plassen for de vennskapene jeg faktisk har. Det vil jeg ikke tillate. Etter møte og flere samtaler har jeg klart å gitt mer slipp på den enorme klumpen jeg startet påsken med. Den er nesten vekke. Jeg kan velge å ha det bra. Det blir så viktig for meg å være takknemlig, noe som egentlig har glippet litt for meg i det siste. Det vil jeg ta opp igjen!

 

Kjenner du på sorg? ensomhet? du er ikke alene! Ta vare på deg selv, gjør noe DU liker. Gå ut, kjenn på den friske vårluften og den flotte naturen. Alt blir liksom litt lettere da.
Jeg hadde en fantastisk fjelltur i godt lag i går, det gjorde godt for kropp og sinn 🙂

-Renate

Legg igjen en kommentar