Penger har ikke alltid vært så lett

I dag har jeg sortert litt i papirer. Tidligere var det null kontroll. Alt lå i en haug, og når jeg trengte noe visste jeg ikke hvor jeg skulle lete en gang. Det skapte mye kaos. Det gjør godt for meg å ha kontroll, vite hvor ting er. Nå har jeg permer for regninger, diverse tekster, jobb, budsjett og kort. Det kjennes utrolig godt ut med dette systemet.

Tidligere denne uken skrev Miriam om penger. Jeg kjente meg igjen i det hun skrev, og spesielt i at dette er ett tabu tema. Jeg var nettopp i banken, da kom de med når det gjelder sparing. Da kom vi inn på temaet penger, og hvor vanskelig det var å snakke om. Rådgiveren min i banken var enig i at dette var ett tema som var vanskelig for mange å snakke om. Jeg kjente på en skam over at jeg ikke har spart opp mer penger. Etter en prat med rådgiveren min, forstod jeg at noe om min illusjon over hvor perfekt alle andre har det. Til tider føles det som alle rundt meg har råd til alt, og jeg ingenting. Lønningene mine er gode, men det prioriteres sparing og å tenke langsiktig(det har ikke alltid vært sånn!!) . Jeg er glad i dyre ting. Jeg liker design og merkeklær. Dette er noe jeg har kraftig nedprioritert!

Det er dritkjedelig å spare! Det er mye kjekkere å spontanshoppe, bruke penger. Bare gå på senter og handle, da kommer lyekkfølelsen! Når jeg er lei meg, er det lite som hjelper så bra som shopping. Ulempen med å handle på følelser, er at det blir lite av rasjonell tenking. Visst jeg finner noe jeg liker skikkelig godt, klarer jeg fint å finne en god unnskyldning for å kjøpe det. «jeg fortjener det» funker alltid. Men lykkefølelsen varer ikke lenge. For det går utover pengene resten av måneden. Denne typen shopping har det blitt myyyye mindre av (jeg sprekker selvsagt av og til, jeg er ikke perfekt!). Voksenlivet har hentet meg inn og jeg har forstått hvor viktig det er å ha igjen penger i slutten av måneden, og ikke minst hvor viktig det er å spare.

Det kjennes godt å ha kontroll på økonomien, å vite at jeg klarer meg. Jeg vet at jeg har betalt alle regningene, og at neste måned går fint. Men uansett må jeg være bevisst på alle valgene mine. Visst jeg spontanshopper nå, så går det utover en annen post. Nå vet jeg hvor jeg finner alle papirene mine, og hvor mye penger det er til å bruke. Jeg sprengte budsjettet mitt før jul, og får svi for det nå. Årsavgiften kom nå. Visst jeg fremdeles skal spare penger, må jeg leve stramt resten av måneden. Men vet du hva? det går helt fint. For nå har jeg kjent på hvor godt er å ha kontrollen, og den vil jeg ikke slippe for alt i verden. Vet så altfor godt hvordan det føles å ha null kontroll også, og jeg vil ikke tilbake dit!! Tema økonomi har bært med seg mye følelsen av skam for meg, skam over at jeg ikke har fått det til sånn som jeg har ønsket.

Jeg er ikke perfekt. Jeg sprekker, og bruker penger jeg ikke har. Jeg får alltid svi for det. Men kontrollen kommer litt etter litt. Nå vet jeg hvor mye penger jeg får inn. Vet hva jeg har av faste avgifter, og alt er på avtalegiro. Den posten jeg vet for lite om er hva som går til mat, helse og annet dill dall… Men jeg vet mer enn jeg noen gang har visst.
Jeg vil ikke at økonomi skal være en stor bekymring for meg og min familie i fremtiden. Jeg har en god utdanning, ett godt grunnlag. Jeg har troen på fremtiden altså 🙂 

Onkel-Skrue-bader

Jeg håper dette er meg en gang i fremtiden 🙂 hehe. Neida. Penger er ikke alt, men jeg har endelig forstått betydningen over hvor viktig det er å ha kontroll og ta smarte valg vertfall 🙂

 

-Renate

 

Legg igjen en kommentar