sykepleierdrøm

» Når voksne drikker mye blir barn ofte tvunget inn i roller de ikke er klare for. Barn skal ikke være sykepleiere. » 

Jeg personlig har aldri følt meg som sykepleier. Men jeg husker at jeg mange ganger var på apoteket for mamma og hentet pillene hennes. Jeg husker følelsen når jeg stod der i kassen og skulle ta i mot, og bekrefte at det var rett medisiner. Jeg visste egentlig ingenting om hva det var jeg skulle hente. Jeg pleide ikke å se på pillene hjemme. Når jeg stod der i kassen ble alt så tydelig. Den røde trekanten lyste i mot meg. Og ikke minst hva pillene var til skremte meg også. Nå når jeg ser tilbake på det, så ser jeg på det som galskap. Viss mamma var for syk til å hente dem selv, hvorfor var det ingen andre som hjalp henne? Kanskje skulle det faktisk vært en sykepleier i bildet som kunne hjelpt. Familie skal ikke måtte ordne sånne ting for de rusavhengige, vertfall ikke barn. Jeg er takknemlig for at den tiden er over. Men det er ikke sånn for alle andre barn, noen lever fortsatt i det. Noen barn er faktisk sykepleiere.

AV-OG-TIL kampanjen har snudd fokuset rundt alkohol til «hvor mange glass tåler barnet ditt?». Dette synes jeg er noe å tenker over for alle som skal tilbringe julen sammen med barn.

Her er en film annonsert av AV-OG-TIL

-Renate

Legg igjen en kommentar